Vacature klinisch psycholoog-psychotherapeut

Wat is cognitieve gedragstherapie?

Veelgestelde vragen

Cognitieve gedragstherapie is een bewezen effectieve psychotherapie. Het doel van de therapie is het verminderen van klachten of klachten beter hanteerbaar maken. Cognitieve gedragstherapie is ontstaan uit twee verschillende therapieën: cognitieve therapie en gedragstherapie. Bij cognitieve therapie ligt de nadruk op het denken en voelen. Bij gedragstherapie ligt de nadruk op het doen. Cognitieve gedragstherapie gaat over de invloed van je gedachten, gevoelens en gedrag.

Hoe gaat cognitieve gedragstherapie in zijn werk?

De therapie richt zich op het veranderen van gedachten zodat gevoelens en gedrag kunnen mee veranderen. Cognitieve gedragstherapie bestaat uit gedachten onderzoeken en veranderen, gedrag onderzoeken, experimenteren met nieuw gedrag en bloot stellen aan gevreesde situaties zodat hier nieuwe gedachten over kunnen ontstaan.

Je registreert je gedachten, vult gedachtedagboeken in en oefent met nieuwe gedachten en nieuw gedrag zowel thuis als tijdens de therapie.

Wanneer wordt cognitieve gedragstherapie toegepast?

Cognitieve gedragstherapie wordt toegepast bij uiteenlopende klachten. Er zijn verschillende vormen van cognitieve gedragstherapie die wetenschappelijk bewezen zijn voor bepaalde klachten.

Zo zijn er behandelingen voor dwang, angst, paniek, trauma, gedragsproblemen, stemming, hechting en zelfbeeld problematiek. Sommige behandelingen richten zich meer op gedachten en gedrag, waar andere zich meer richten op verbeelding en ervaren.

 

 

Wil je meer weten
of wil je een afspraak?

Heb je een vraag?

Vind je antwoord bij de veelgestelde vragen.

Bekijk hier de veelgestelde vragen

Bel mij terug

×