Sociale fobie

Sociale angst of fobie

Roy loopt naar zijn voordeur om het huis te verlaten. Door het raampje van zijn voordeur, ziet hij dat zijn buurman ook het huis verlaat. Roy beseft zich, dat ze elkaar zullen kruizen op weg naar de auto. Zijn buurman wil nog wel eens een praatje maken. Roy merkt dat zijn hart sneller klopt en zijn handen zweten bij het idee om een praatje te maken. Hij weet niet wat hij moet doen en zeggen en besluit om even te wachten tot de buurman voorbij loopt. Nu weet Roy zeker dat zijn buurman niet zal zien dat hij nerveus is en zal denken dat hij raar is.

Roy heeft last van sociale angststoornis of wellicht ene fobie, waardoor hij situaties met andere mensen liever uit de weg gaat. Op korte termijn voelt dit fijn en veilig. Op lange termijn voelt Roy zich steeds meer gespannen en eenzaam. Bij DOPPA zorg helpen we Roy om zijn spanning te verminderen zodat hij weer mee kan doen in sociale situaties.

Sociale angst en fobie

Mensen met angst voelen spanning in situaties met andere mensen zoals een feestje, op het werk of in de supermarkt. Meer dan 90% van de mensen voelt zich weleens nerveus of gespannen in situaties met andere mensen. Spanning voor wat andere mensen van je denken is een heel normaal gevoel. Ongeveer 1 op de 10 mensen voelt zich een periode zo gespannen, dat dagelijkse activiteiten niet meer zo goed lukken. Dan spreken we van aan sociale angststoornis.

Vermijding sociale situaties

Mensen met een sociale angststoornis zijn bang voor wat anderen van hen denken. Ze hebben last van gedachten als: “straks zeg ik iets verkeerd” “straks zien anderen dat ik nerveus ben en vinden ze me raar” “misschien doe ik iets doms”. Mensen met sociale angstgevoelens zijn zich erg bewust van zichzelf en voelen hierdoor veel lichamelijke sensaties zoals blozen, zweten, trillen en een hoge hartslag. Het kost daarom veel energie om contact te hebben met andere mensen of om ergens heen te gaan. Het komt daarom vaak voor dat mensen met angst, sociale situaties uit de weg gaan. Dit lukt door iets te doen wat helpt om minder spanning te voelen zoals oogcontact vermijden, korte antwoorden geven, op de telefoon kijken, zacht praten of vragen stellen aan de ander.

Behandeling sociale fobie of angststoornis

Behandeling voor sociale fobie, gaat over gedachten, gevoelens en gedrag in sociale situaties. We oefenen individueel of in een kleine veilige groep met situaties die spanning geven. Oefenen met nieuwe gedachten en nieuw gedrag helpt om minder spanning te voelen in sociale situaties waardoor er ruimte ontstaat voor meer zelfvertrouwen en energie.

Klik op onderstaande button als je vragen hebt over sociale fobie of over een aanmelding. Onze psychologen en orthopedagogen denken graag met je mee.

 

Heb je een vraag of wil je een afspraak? Contact opnemen met ons is heel makkelijk: