Veel gestelde vragen

1. Heb ik een verwijsbrief van de huisarts nodig?

Voor het in aanmerking komen voor vergoeding vanuit de generalistische Basis GGz is een verwijsbrief verplicht. De (huis)arts is verantwoordelijk voor het afgeven van een verwijsbrief op basis van DSM-V diagnostiek, risico en ernst van de situatie. De behandelaar indiceert de duur van het traject. In geval van problematiek zonder (DSM) diagnose is er geen vergoeding mogelijk. Wel ben je dan natuurlijk van harte welkom in onze praktijk.Voor jeugd tot en met 17 jaar is een verwijsbrief van de (huis)arts of de gemeente vereist. Voor de exacte voorwaarden adviseren wij om contact op te nemen met de gemeente.

Kijk op https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/tarieven-en-vergoedingen voor meer informatie over onze tarieven en de vergoedingsmogelijkheden.

2. Heb ik vrije keus in dag, locatie of psycholoog?

Je mag altijd een voorkeur uitspreken voor dag, tijd, locatie en behandelaar c.q. zorgverlener. Wij zullen daar zoveel mogelijk rekening mee houden.

Kijk op https://www.doppazorg.nl/medewerkers/team om kennis te maken met ons team.

4. Heeft relatietherapie wel zin?

Dit is een veel voorkomende vraag. Wij zien in de praktijk dat het altijd zin heeft om een gesprek met een psycholoog aan te gaan om meer duidelijkheid in de situatie te krijgen waarin cliënten zich op dat moment bevinden. Er kunnen geen voorspellingen worden gedaan over het redden van de relatie, maar ons voornaamste doel is om je vooruit te helpen samen met je partner of toch alleen. De keuze is aan jou/jullie en de psycholoog ondersteunt daarbij het proces.

Kijk voor meer info op https://www.doppazorg.nl/relatie 

5. Hoe ernstig moeten mijn problemen zijn om me bij jullie psychologen praktijk aan te melden?

De ernst van de klachten die je hebt zijn voor onze psychologen van minder belang. Wij kijken altijd naar het totaalplaatje van de persoon die je bent binnen de omstandigheden waarin je terecht bent gekomen en de klachten die je daarbij ervaart. Een intakegesprek speelt hierin een belangrijke rol omdat jij dan je verhaal kunt doen en de psycholoog kan uitleggen of en hoe je het beste kan worden geholpen. Je kan altijd vrijblijvend een eerste gesprek aangaan.

Zie ook https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/informatie-voor-clienten 

7. Hoe kan ik een afspraak annuleren of verzetten?

Het verzetten van een afspraak is altijd mogelijk, mits dat op tijd gebeurt. Mocht je een afspraak willen afzeggen, dan verzoeken wij dat meer dan 24 uur van tevoren te doen. Indien de afspraak korter dan 24 uur voor de afspraak wordt afgezegd, zijn wij genoodzaakt het gemiste consult in rekening te brengen. 

Zie ook https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/tarieven-en-vergoedingen 

 

8. Hoe kan ik jullie laten weten wat ik van de behandeling vind/vond?

Bij onze receptie kan je een evaluatieformulier opvragen en ook is deze te downloaden via onze website.

Evaluatieformulier

9. Hoe lang duurt een consult?

Een individueel consult duurt standaard 45 minuten. Een consult relatietherapie of gezinstherapie duurt standaard 60 minuten. Testonderzoek wordt over het algemeen in dagdelen ingepland. Ook zijn er mogelijkheden voor het inplannen van korte (telefonische) consulten.

10. Hoe snel kan ik antwoord verwachten op mijn vraag of bericht?

Dagelijks wordt door onze receptie de telefoon beantwoord en de e-mails gelezen. Wij streven ernaar om binnen 1 tot 2 werkdagen een antwoord of reactie te geven. Afhankelijk van de bezetting van de receptie en het soort vraag, zal hier enige variatie in zitten. Tijdens vakantieperiodes of afwezigheid door ziekte of andere situaties van overmacht kan er enige vertraging optreden.

Kijk voor onze bereikbaarheid op https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/contact-en-bereikbaarheid 

11. Hoe vaak moeten wij met ons kind naar de praktijk komen voor het psychologisch onderzoek?

Een deel van het psychologisch onderzoek wordt in onze praktijk afgenomen en daarvoor zal onze receptie of de behandelaar een afspraak maken. De duur van die afspraak kan variëren van 1 tot 4 uur. Indien gewenst kan het onderzoek ook worden verspreid over meerdere dagen. Een ander deel van het psychologisch onderzoek bestaat uit vragenlijsten die door ouders en/of het kind/de jongere en/of de leerkracht zullen worden ingevuld. Hiervoor is het niet noodzakelijk een afspraak te maken. Nadat alle tests zijn afgenomen, gescoord en in een verslag beschreven zijn, volgt er een adviesgesprek waarin de uitkomsten van het onderzoek zullen worden besproken. 

Kijk ook op de volgende pagina https://www.doppazorg.nl/diagnostiek-kinderen en https://www.doppazorg.nl/diagnostiek-volwassenen 

12. Hoe weet ik of ik een psycholoog nodig heb?

Op het moment dat je het gevoel hebt klem te zitten in je leven of je ervaart bepaalde klachten, lichamelijk of emotioneel, dan kan je altijd vrijblijvend aankloppen bij het team van DOPPA zorg. De receptie zorgt ervoor dat je op korte termijn een eerste afspraak krijgt en de psycholoog kan aan het eind van het intakegesprek uitleggen hoe je het beste verder geholpen kan worden. Een gesprek met een psycholoog is nooit verspilde moeite, want er zal altijd meer duidelijkheid ontstaan over jouw situatie. Ook is het mogelijk om te kiezen voor een kort gesprek van 30 minuten voor een gereducdeerd tarief (dat vooraf dient te worden betaald) voor advies, een kennismaking met één van onze psychologen of orthopedagogen of ter oriëntatie van onze praktijk.

Zie ook https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/informatie-voor-clienten 

13. Hoe weet ik of ik EMDR therapie aan kan?

Tijdens een EMDR sessie is het de bedoeling om niet verwerkte emoties aan de hand van het ophalen van herinneringen tevoorschijn te halen en te voelen. Je kijkt als het ware naar de film van de herinneringen en je laat toe wat het met je doet. Dit kan even heftig zijn, maar het zwakt ook vaak vrij snel weer af. Niet alles hoeft in 1 keer, je kan ook beetje bij beetje de emoties de ruimte geven.

Kijk op de volgende pagina voor meer informatie https://www.doppazorg.nl/therapie-volwassenen/emdr-therapie 

14. Hoe ziet de aanmeldprocedure eruit?

Je kan je bij ons aanmelden via telefoon of e-mail. De receptie is dagelijks bereikbaar via 053 478 7313 en receptie@doppazorg.nl.  Voordat een eerste afspraak in de agenda kan worden gepland vragen wij eerst naar je naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, e-mail adres en BSN. In geval van telefonisch contact kan dat in één handeling worden gedaan. Er volgt daarna een afspraakbevestiging via de e-mail en daarin zitten een aantal bijlages; onze informatiebrochure en een behandelovereenkomst. Wij vragen altijd om de behandelovereenkomst zo spoedig mogelijk in te vullen en te retourneren, zodat er een dossier kan worden aangemaakt voordat de eerste afspraak plaats vindt. Na de intake zal in overleg worden besloten om verder te gaan met een behandeltraject.

In geval van kind en jeugd zal er een beschikking moeten worden aangevraagd bij de gemeente. Hier kan enige tijd (tot maximaal 8 weken) overheen gaan, voordat we van start kunnen gaan met een behandeltraject. Kijk voor meer informatie op www.samen14.nl of neem contact op met de gemeente.

15. Ik wil graag relatietherapie maar mijn partner niet: kan ik dan toch geen afspraak maken?

In de praktijk is gebleken dat koppels zowel samen in relatietherapie gaan als apart van elkaar. Ook kunnen gezamenlijke en individuele gesprekken worden afgewisseld, in overleg met de psycholoog. Je kan dus altijd een afspraak maken als het over je relatie gaat.

16. Is EMDR ook geschikt voor kinderen?

Deze methode is zeker geschikt voor kinderen. Kinderen staan vaak meer open voor hun emoties en kunnen heel snel verwerken. Als een kind bijvoobeeld na een bepaalde gebeurtenis angst heeft ontwikkeld, dan kan die angst heel goed met EMDR therapie worden behandeld.

19. Is er een wachtlijst?

Wij hanteren geen wachtlijst, dat wil zeggen dat je binnen 5 tot 10 werkdagen een eerste afspraak kunt maken. Ook voor de vervolgafspraken (behandeling) is er geen wachttijd. Afhankelijk van je voorkeur voor locatie, dag, tijd en behandelaar kan hier variatie in ontstaan. In overleg met onze receptie is (bijna) alles mogelijk.

Kijk voor actuele informatie op https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/wachttijden 

20. Is het eerste gesprek gratis?

Nee, het eerste gesprek is niet gratis. Het eerste consult c.q. eerste gesprek is de intake en dit is een belangrijke fase voor de psycholoog om de cliënt te leren kennen. Deze (tijds)investering zullen wij net als de vervolgafspraken in rekening brengen volgens onze tarieven. Voor vergoede zorg gelden andere voorwaarden.

Kijk voor meer uitleg op https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/tarieven-en-vergoedingen of neem even contact op met onze receptie via 053 478 7313 of receptie@doppazorg.nl 

21. Is het mogelijk om rechtstreeks contact te krijgen met een psycholoog?

Binnen onze praktijk is de receptie het eerste aanspreekpunt. Al je vragen en opmerkingen, evenals de eerste aanmelding, komen bij de receptionistes binnen. Zij zorgen ervoor dat je vragen worden beantwoord, dat er een afspraak wordt gemaakt of verzet etcetera. De psychologen richten zich op de inhoudelijke behandeltrajecten en zij zullen cliënten te woord staan op het moment dat er een afspraak is gemaakt voor een gesprek. Daarna kan het zo zijn dat je tussentijds de consulten contact wil hebben met jouw behandelaar. Dit zal in overleg met de psycholoog worden afgesproken. Voor het aangaan van de behandeling is het niet noodzakelijk om eerst een psycholoog te spreken, want de psycholoog zal na afloop van het intakegesprek bepalen of en op welke manier je het beste kan worden geholpen.

In geval van kind en jeugd zal er vanaf de verwijzing ook nauw contact zijn met de gemeente, die uiteindelijk bepaald welke zorg mag worden ingezet.

22. Kan ik als volwassene ook worden getest?

Ook voor volwassenen is het mogelijk om psychologisch onderzoek in te zetten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan onderzoek naar de aanwezigheid van autisme, een angststoornis of persoonlijkheidsstoornis. Het onderzoek en de diagnostische instrumenten worden in overleg samengesteld. Afhankelijk van het feit of er sprake is van vergoede of niet vergoede zorg zal er meer of minder mogelijk zijn binnen de financiële ruimtes die er zijn.

 

23. Kan ik de factuur declareren bij de zorgverzekeraar?

Vergoedingen vanuit de basisverzekering, de vergoede zorg, wordt rechtstreeks door onze praktijk gedeclareerd bij de zorgverzekeraars. Het eigen risico wordt door de verzekeraar bij de cliënt verrekend. Indien er sprake is van een restitutiefactuur, moet de cliënt de factuur eerst betalen en kan die daarna worden gedeclareerd bij de eigen verzekeraar. In geval van niet vergoede zorg dient de cliënt zelf de kosten te betalen. Voor kind en jeugd hoeven ouders nooit zelf kosten te maken, dit wordt door de gemeente voor haar rekening genomen.

Kijk voor meer uitleg op https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/tarieven-en-vergoedingen of neem contact op met onze receptie via 053 478 7313 of receptie@doppazorg.nl 

24. Kan ik een offerte aanvragen?

In geval van niet vergoede zorg kan er een offerte worden aangevraagd, indien van tevoren heel duidelijk is wat de hulpvraag is. Denk hierbij aan een verzoek om diagnostiek en/of een behandeltraject. Neem voor vragen hierover contact op met onze receptie via 053 478 7313 of receptie@doppazorg.nl 

 

25. Kan ik eerst mijn situatie aan jullie voorleggen?

Als je je aanmeldt bij onze praktijk dan kom je eerst in contact met onze receptie. De receptionistes kunnen op basis van je hulvraag bepalen bij welke (GZ)psycholoog of orthopedagoog je het beste terecht kan. In een intakegesprek kan de psycholoog verder uitleggen hoe je het beste geholpen kan worden. Mocht toch blijken dat je beter naar een collega psycholoog of een andere zorginstantie kan gaan, dan zal dit met jou worden besproken.

26. Kan mijn kind worden getest?

Ja, dat kan. In onze groepspsychologenpraktijk hebben wij vele tests waarmee we allerlei diagnostische hulpvragen kunnen beantwoorden. Dit kan te maken hebben met het bepalen van cognitief niveau, gedrag, persoonlijkheid, ego-ontwikkeling, zelfbeeld etcetera. Voordat een psycholoigsch onderzoek zal plaats vinden, zal er eerst een zorgplan met worden opgesteld. Indien akkoord, dan zullen de nodige afspraken worden gemaakt voor het afnemen van de tests.

Kijk voor meer informatie op pagina https://www.doppazorg.nl/diagnostiek-kinderen 

27. Met welke klachten/problemen kan ik bij jullie terecht?

Onze (GZ)psychologen en orthopedagogen behandelen allerlei hulpvragen die vallen onder basis en specialistische ggz. Kijk ook bij de veelgestelde vragen BIG GZ en 1e lijn. Waar je aan kunt denken zijn onder ander de volgende klachten: angst - depressie - burnout - relatieproblemen - rouw en verlies - sociale vaardigheden - faalangst - onzekerheid - conflicten - gedragsproblemen - opvoedingsproblemen etcetera. Ook als het gaat om ontwikkelingsproblematiek zoals autisme en ADHD of persoonlijkheidsstoornissen kan je bij ons terecht. 

28. Mijn kind vindt het moeilijk om te praten: is het dan wel verstandig om naar een psycholoog te gaan?

Juist als je kind moeite heeft om zich te uiten kan het verstandig zijn om samen met de (GZ)psycholoog of orthopedagoog te kijken wat daaraan kan worden gedaan. Ook zijn er manieren om zonder woorden in contact te komen met het kind om toch de ontwikkeling te kunnen stimuleren, zoals speltherapie, Theraplay of vaktherapieën. 

29. Mijn partner en ik hebben al van alles geprobeerd dat niet is gelukt; heeft het zin om een afspraak te maken?

Vaak melden koppels zich aan bij onze groepspsychologenpraktijk op het moment dat de relatie al lange tijd niet goed gaat. Dat is jammer, want met een aantal verhelderende gesprekken met een (GZ)psycholoog kan je je relatie vaak weer op het juiste spoor krijgen. Maar ook als het einde nabij lijkt kan het zinvol zijn om gesprekken aan te gaan om meer inzicht te krijgen in de rol die je daar zelf in speelt. In het eerste gesprek zal vaak al duidelijk worden waar wel of niet aan gewerkt kan worden.

30. Mijn partner wil scheiden maar ik niet: heeft het dan zin om een afspraak te maken?

Als je partner je overvalt met de mededeling om te willen scheiden terwijl jij dat niet wilt of daar nog niet aan toe bent, dan kan het zeker zinvol en plezierig zijn om een gesprek met een (GZ)psycholoog aan te gaan. Je kan je verhaal doen, alles op een rijtje zetten en samen kijken wat je kan doen in jouw situatie. Uiteindelijk zul jij altijd een relatie met jezelf hebben en het is zeer belangrijk om die in ieder geval goed te onderhouden.

31. Moeten ouders en/of het kind toestemming geven voor behandeling?

Ieder behandeltraject begint met het ondertekenen van een instemmingsverklaring van de gezaghebbende ouder(s) en/of het kind/de jongere (afhankelijk van de leeftijd). Tot 12 jaar heeft het kind geen stem. Tussen 12 en 16 jaar hebben zowel ouders als het kind/de jongere een stem. Vanaf 16 jaar kiest de jongere zelf voor het aangaan van een behandeltraject.

32. Op welke termijn kan ik een afspraak maken?

Je kan op korte termijn, binnen 5 tot 10 dagen, een afspraak met ons maken. Dit hangt onder andere af van de dag, de locatie en de beschikbaarheid van de behandelaren.

Kijk voor meer informatie rondom aanmelding op de pagina https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/wachttijden  

33. Waar kan ik terecht met vragen over een factuur?

Bij vragen over een factuur kun je terecht bij onze receptie via 053 478 7313 of receptie@doppazorg.nl 

34. Wanneer is de psychologenpraktijk geopend?

In principe is de praktijk het hele jaar door geopend. De behandelaren bepalen zelf wanneer ze vrije dagen hebben en zij zullen dit met hun cliënten overleggen in verband met de planning van vervolgafspraken.

35. Wanneer ontvang ik de factuur?

In geval van niet vergoede zorg worden de facturen (in PDF) per e-mail verstuurd. Wij houden de facturatie dagelijks bij.

43. Wat is het verschil tussen een psycholoog, een kinderpsycholoog en een orthopedagoog?

Een kinderpsycholoog of een psycholoog die is opgeleid in de richting van klinische psychologie of ontwikkelingspsychologie heeft dezelfde kennis en vaardigheden als een orthopedagoog die opgeleid is om kinderen met problemen te kunnen behandelen. In de praktijk maakt dit geen verschil en blijkt dat het contact tussen de behandelaar en het kind van groter belang is voor het effect van de behandeling.

44. Wat is het verschil tussen kindertherapie, gezinstherapie en ouderbegeleiding?

Deze termen lopen in elkaar over. Afhankelijk van de situatie en de hulpvraag zal, in overleg, worden gekozen voor individuele gesprekken met het kind, gesprekken met ouders, gesprekken met ouders en kind of een combinatie hiervan.

45. Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de factuur?

Wij stellen de facturen (voor niet vergoede zorg) zorgvuldig samen, maar desondanks kan het toch gebeuren dat er verkeerde gegevens zijn ingevoerd. Mocht dat het geval zijn, neem dan contact op met onze receptie voor uitleg via 053 478 7313 of receptie@doppazorg.nl 

46. Wat kan ik doen als ik nog geen reactie heb ontvangen op mijn voice mail of e-mail?

De receptie wordt full time bemand door een paar medewerkers. Wij streven ernaar zo spoedig mogelijk te reageren op ieder voice mail of e-mail bericht. Desondanks kan het toch gebeuren dan er meer tijd overheen gaat, bv. door ziekte van een medewerker, problemen met de ICT voorzieningen, onverwachte drukte etcetera. Wij adviseren dan ook om opnieuw contact met ons op te nemen als je vindt dat er teveel tijd is verstreken. Bij voorbaat dank.

47. Wat zijn de mogelijkheden als wij niet willen dat ons kind een stempel krijgt?

Het uitvoeren van psycholoigsch onderzoek is in eerste instantie bedoeld om meer inzicht en duidelijkheid te krijgen in het gedrag en de ontwikkeling van het kind. Dit zal vervolgens een leidraad zijn voor de adviezen en ondersteuning die geboden kan worden. Daarnaast kunnen onze GZ-psychologen ook diagnoses stellen, voor zowel kinderen als volwassenen maar dat is geen must. Een beschrijvende diagnose zal altijd worden gemaakt, zodat het voor cliënt en/of ouders helder is wat de verklaring is van de klachten en problemen.

48. Wat zijn de regels omtrent kindertherapie en ouderbegeleiding?

In de wet WGBO staat het een en ander beschreven over hoe een behandelaar omgaat met cliënten en over de rechten en plichten van beide partijen.

50. Welke behandelmethodes passen jullie toe?

Wij passen zeer veel verschillende behandelmethodes toe, waaronder EMDR, CGT, speltherapie, Theraplay, ACT, mindfulness, oplossingsgerichte therapie en nog meer. 

51. Welke klachten kunnen met EMDR worden behandeld?

EMDR is een snelle en effectieve methode om onverwerkte emoties te behandelen en alsnog te verwerken. Dit kan het gevolg zijn van een traumatische ervaring of een moeilijke periode in je leven. Op het moment dat je het idee hebt dat de emoties in de loop der tijd (weken, maanden of jaren) niet minder sterk worden, dan kan het zijn dat de verwerking van de gebeurtenis is gestagneerd. In die situaties kan EMDR uitkomst bieden. Het hoeft niet om grote trauma's te gaan, ook minder heftige ervaringen kunnen met EMDR worden behandeld.

53. Welke zorgverzekeraars vergoeden de consulten?

Met betrekking tot de vergoedingsmogelijkheden vanuit de basisverzekering hangt dit mede af van de zorgplafonds die zorgverzekeraars sinds 2014 hebben ingesteld. Dit kan betekenen dat al vrij vroeg in het jaar bij sommige zorgverzekeraars geen vergoeding meer mogelijk is, terwijl dat bij andere zorgverzekeraars wel kan. Overleg met onze receptie om jouw situatie te bekijken wat betreft vergoedingsmogelijkheden. Zij kunnen je verder helpen. Wij hebben met een heel aantal verzekeraars een zorgcontract gesloten, maar niet met alle.

https://www.doppazorg.nl/praktijkinfo/contact-en-bereikbaarheid 

54. Worden andere activiteiten dan consulten in rekening gebracht?

Indien het gaat om niet vergoede zorg (consulten die door de cliënt zelf moeten worden betaald, als er geen sprake is van DSM 5 problematiek) zullen werkzaamheden die op verzoek/in overleg met de cliënt worden uitgevoerd apart in rekening worden gebracht tegen het uurtarief van 120,-. Het kan bijvoorbeeld gaan om het schrijven van een evaluatieverslag, een brief naar de huisarts, contact leggen met de verwijzer etcetera. Dergelijke werkzaamheden worden binnen de verzekerde zorg (op basis van geïndiceerde trajecten) als indirecte tijd beschouwd en worden dan wel vergoed. In geval van kind en jeugd worden alle werkzaamheden door de gemeente bekostigd.

55. Worden de consulten vergoed?

Vanuit de generalistische Basis GGz worden een aantal consulten vergoed. Een verwijsbrief is verplicht en de (huis)arts kan een indicatie afgeven voor een kort, middel of intensief traject. Alle behandeltrajecten worden uitgevoerd door zowel mede behandelaren (psychologen en orthopedagogen) als hoofd behandelaren (GZ-psycholoog). Dit geldt voor cliënten vanaf 18 jaar.

De gemeente verzorgt per 1 januari 2015 alle jeugdzorg voor cliënten tot en met 17 jaar. Met een verwijsbrief van een (huis)arts kunnen ouders zich aanmelden bij onze praktijk. Wij zorgen ervoor dat een aanmelding naar de gemeente wordt gestuurd. Voor exacte voorwaarden adviseren wij contact te zoeken met de gemeente.

56. Worden mijn gegevens ook aan derden verstrekt?

Zonder schriftelijke toestemming van de cliënt zal er geen privacy gevoelige informatie worden gedeeld met derden, zoals de huisarts, het UWV of andere verwijzende instantie.

57. Zijn er ook hulpvragen die jullie niet kunnen behandelen?

DOPPA zorg is een groepspsychologenpraktijk voor basis en specialistische ggz. Voor volwassenen bieden wij momenteel wel basis ggz, maar geen specialistische ggz. Mocht de hulpvraag dermate ernstig zijn dat specialistische ggz beter aansluit, dan zullen wij dat met de cliënt bespreken en eventueel voor een doorverwijzing zorgen. Er zijn bepaalde problematieken die met name als deze zeer ernstig zijn niet door ons kunnen worden behandeld zoals ernstige verslavingsproblematiek, ernstige eetstoornissen of ernstige persoonlijkheidsstoornissen.